FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/02/2013

Hur värderas bostad vid bodelning?

Jag och min sambo köpte ett hus för några år sedan för ca 1500000. Jag la in en del kontant på en försäljning av lgh som jag hade. Vi har också renoverat en del. Ska vi värdera om det om jag vill bo kvar ? Är det ett plus eller minus för min del eller ska jag bara ta över h.... lån ?

Lawline svarar

Hej!
Jag tolkar din fråga som att du och din sambo ska separera och att du vid bodelningen vill få huset på din lott. Det finns inga uttryckliga lagregler på vilket värde som ska användas vid en bodelning. Dessutom råder avtalsfrihet, vilket innebär att ni själva är fria att komma överrens om vilket värde som ska användas. Det vanligaste är dock att använda marknadsvärdet med avdrag för skattelatens och mäklararvoden(reavinstskatten och mäklararvode som skulle uppstå vid en försäljning. Dessa värden brukar beräknas som om man hade sålt fastigheten vid bodelningstillfället). Detta ger oftast den mest rättvisa bilden av det faktiska värdet av egendomen. I erat fall torde det alltså bli mest rättvist att värdera om fastigheten.

Angående vad som är mest fördelaktigt för din del, så kommer ett lägre värde innebära att din sambo får mindre egendom alternativt bodelningslikvid ("mellanskillnad") på sin lott medans ett högre värde kan innebära att du får betala honom mer mellanskillnad. Vid en bodelning i ett samboförhållande räknar man nämligen samman sambornas andelar i samboegendomen (gemensam bostad och bohag enligt sambolagen 3 §). Sedan räknas eventuella skulder bort, i detta fall huslånet, och sedan läggs återstående egendom samman, varefter värdet delas lika mellan samborna. Detta framgår av sambolagen 12-14 §§. Om en sambo tar över egendom till ett större värde än vad som skulle utgå med tanke på dennes lott, ska sambon betala mellanskillnaden till den andra sambon.

Den som tar över egendom tar normalt även över tillhörande skulder, vilket dock kräver bankens godkännande. Skuldtäckning har ju räknats med i bodelningen, dvs. den sambo som tar över skulderna har fått mer på sin lott så att skulderna kan betalas.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376.

Vänligen
Amanda Harrysson

Amanda HarryssonRådgivare