FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/01/2013

Bodelning enligt Sambolagen

Hej. Jag har varit sambo med min tjej i en bostadsrätt som vi båda flyttade till tillsammans i sep-11. Hon köpte lägenheten och står för hela botttenlånet medan hennes föräldrar som jag förstått fixat bottenlånet och att vi betalar dem ränta för det. Jag har under denna tid betalt hälften av räntan på lånet plus avgiften. Jag hade med mig möbler till lägenheten som vi inte köpte tillsammans, de lämnade jag kvar i den gemensamma bostaden när jag i nov-12 flyttade/separerade pga att hon inte hade några möbler och att jag inte hade en ny lägenhet att ställa dem i. Hur gör jag nu? Vill gärna ha mina saker nu. Hon har vid tillfällle bett mig ta bort möblerna men att jag har en skuld att betala och inte får ta några saken innan den är betald. Jag har en nyckel kvar. Hon har bett att få den tillbaka men tillfälle har inte funnits, då jag gärna vill ha tillgång till mina saker Kan jag utan att hon vet om det hämta mina möbler eller kommer jag att bli skyldig till olaga intrång och stöld???? Hon har inte svarat på samtal från mig då jag vid flertalet ggr försökt få kontakt med henne för att lösa detta. Jag har i gengäld fått en kravlista på skulder som hon vill att jag ska betala via mail. Hur löser jag detta???? tack Mikael

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I denna situation kan ni begära en bodelning.

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning upprättas, se Sambolagen (SamboL) 8 § st.1. Därmed sker en fördelning av den s.k. samboegendomen. Den utgörs av det gemensamma bohaget (ex: möbler, köksredskap osv) och den gemensamma bostaden (som förvärvats för gemensamt bruk), se SamboL 3 §.

En bodelning kan begäras inom ett år efter att samboförhållandet upphört, se SamboL 8 § st. 2.

Eftersom dina möbler förvärvats innan samboförhållandet, utgår jag från att de inte förvärvats för gemensam användning. Därför kommer de inte att ingå i bodelningen, utan de faller automatiskt på din "lott". Se SamboL 3 och 6 §§.

Lawline RådgivareRådgivare