Retroaktiv återbetalning av oskälig hyra

Hej Hyr en lägenheten andrahand och betalar alldeles för mycket. Jag vill anmäla detta men vet att en ny lagändring träder i kraft 1/2. Mitt kontrakt är skrivet för 1,5 år sedan. Kan jag kräva detta retroaktivt eller är det helt kört efter 1/2 oavsett när kontraktet skrevs?

Lawline svarar

Hej!

I 12 kap. 55 e § Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994) hittar du bestämmelsen om återbetalning av s.k. oskälig hyra. För att få prövat om hyran är för hög ska du vända dig till Hyresnämnden. Retroaktiv återbetalning kan bli aktuell för hyror upp till ett år tillbaka i tiden räknat från dagen för ansökan, alltså kan du inte få tillbaka pengar för 1,5 år tillbaka men däremot för senaste året.

Observera att den nya lagändringen endast gäller för privat uthyrning av bostadsrätter, möblerade och omöblerade rum och ägarlägenheter. Den gäller alltså inte om du hyr en hyresrätt i andra hand.

Lycka till!

Josefine LarssonRådgivare