Förskott på arv

Hej! Min till åren komna farmor funderar på att låna ut pengar till mig, räntefritt, tills hon avlider. Pengarna ska en tid efter farmors död betalas tillbaka till min pappa i regelbundna amorteringar. Kan min farmor och jag skriva ett enkelt skuldebrev där min pappa anges som borgenär och med ovannämnda villkor? (Eller finns det något annat sätt att göra det som är bättre?) När farmor dör ska förstås skuldebrevet betraktas som en del av arvet till min pappa (farmor har flera barn); behöver vi särskilt ta hänsyn till det på något sätt? Vänliga hälsningar, /Peter

Lawline svarar

Hej,

Bra information om hur ni ska upprätta skuldebrevet finner du här, http://lawline.se/answers/8085. Viktigast är att ni vet att din fars arvslott kommer täcka det belopp du nu får låna av din farmor, annars riskerar din far att bli återbetalningsskyldig till övriga dödsbodelägare enligt 7 kap 4 § ärvdabalken.

/Ingrid

Ingrid FaxingRådgivare