Förskott på arv, gåva och laglott

Hej Jag känner en person X som är orolig för att bli arvslös. Det är såhär att X mor har tre egna barn och är gift med en man som är far till endast ett av barnen, Y. Hon befarar (stor sannolikhet) att hennes mor kommer se till att allt arv går till barnet Y. Detta kommer ske genom att modern innan sin död antingen ger allt hon äger till barnet Y, alternativt ger allt hon äger till Y:s far som också är hennes make. Skulle något av de här alternativet göra att X blir helt arvslöst och inte kan kräva ut något av sitt arv från Y eller maken?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Regler kring arv hittar du i Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637.

Alla barn ärver med lika rätt till sina föräldrar. Som särkullebarn, dvs. alla barn förutom Y har enligt 3:1 ÄB rätt att få ut sitt arv direkt vid moderns död, medan Y måste vänta på sitt arv till faderns död.

Visst kan modern förminska det tänkta arvet genom att "leva upp" pengarna. Men de gåvor som modern ger till Y ska enligt 6:1 ÄB avräknas som förskott på dennes arv om inte annat föreskrivs.

Som bröstarvinge finns även ett förstärkt skydd i 7:1 ÄB som säger att du har rätt till din laglott, som utgör hälften av din arvslott.

Vid ett arvskifte kommer de gifta makarnas egendom att delas i två lika stora delar (förutsatt att ingen enskild egendom finns). Som efterlevande make har man ett skydd som går före bröstarvingarnas rätt till laglott och det är att maken alltid har rätt till 4 prisbasbelopp (idag 4 x 44 000 =  176 000 kr)

Finns inte tillräckligt med pengar till arvingens laglott så har denne rätt till efterarv då maken dör (3:2 ÄB).

Vänligen

Lisa NordbrandtRådgivare