Säljarens rätt till avhjälpande/omleverans

Hej! Jag har en webshop och har sålt en unik specialbeställd produkt till en kund. Produkten har levererats inom den tid som kunden önskat men en månad efter leverans hör kunden av sej och meddelar att produkten har levererats i fel färg. Eftersom produkten tillverkas efter beställning då den är unik till varje kund, är det en viss leveranstid som också meddelas och godkänns vid köp. Jag svarar att en reklamation är godkänd och att en ny med rätt färg kommer att levereras i stället. Jag frågar när kunden behöver sin vara för att kontrollera att jag kan leverera en ny inom skälig tid men får inget svar av kunden så jag tänker att dom kanske behåller den i alla fall. Flera veckor senare svarar kunden och då får jag meddelandet att produkten ska användas inom så kort tid att jag inte har möjlighet att leverera inom denna tid och därför vill kunden häva köpet. I köpvillkoren står att vi i vid reklamationer i första hand ersätter felaktig vara vid ny men pga kundens passivitet i detta fallet finns inte möjlighet till det. Fråga: Har jag ändå rätt att leverera en ny eller måste jag ge pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt Konsumentköpslagen är en näringsidkare en juridisk eller fysisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Då du bedriver en webshop antar jag att du är att klassificera som en näringsidkare. Därför är Konsementköplagen (KKöpL) tillämplig och inte Köplagen.

Enligt KKöpL § 27 har säljaren rätt att avhjälpa felet eller göra en omleverans trots att köparen kräver annan påföljd. Detta får säljaren göra om han/hon efter att ha mottagit reklamationen utan uppskov erbjuder sig att göra detta. Denna åtgärd får dock göras endast om det sker utan oskälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Därför har du rätt till omleverans så länge de sker under de villkor som KKöpL § 27 anger.

Lawline RådgivareRådgivare