Tolkning av testamente gällande laglott

I testamente står Vid mitt frånfälle skall all min kvarlåtenskap tillfalla min maka. Efter bådas vårt frånfälle skall all kvarlåtenskap efter mig tillfalla mina barn x och x i lika delar. Min son y skall enbart kontant erhålla laglotten efter mig. Betyder detta att son y ska få laglottenförst efter makans död eller direkt vid faderns död utan att begära jämkning? Finns något krav på hur man ska meddela att man begära jämkning? Ska detta ske innan/vid bouppteckningen? Om makan går med på det behöver man då skriva till tingsrätten? Om makan inte går med på det finns krav på hur skriver till tingsrätten för att begära jämkning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Hur testamentet ska tolkas beror enligt mig lite på bakomliggande omständigheter. Om det är gemensamma barn den avlidna maken har tillsammans med den efterlevande makan så ärver makan allting tillsvidare förutsatt att de varit gifta, 3 kapitlet 1 § Ärvdabalken (ÄB). När makan sedan avlider skall barnen x få ut sin arvslott från sina föräldrar och y får ut laglotten (vilket är 50% av den arvslott som skulle ha tillfallit dig om testamentet inte upprättats) efter sin pappa samt arvslotten efter sin mamma så till vida att det inte finns något ytterligare testamente från modern.

Om situationen istället är den att det är särkullsbarn som finns har dessa barn rätt till att få ut laglotten på en gång efter sin pappas frånfälle. Y har då alltså rätt att få ut sin laglott på en gång likaså barnen x. Vid makans frånfälle har sedan barnen X efterarvsrätt efter maken.

Enligt 7 kapitlet 3 § ÄB så måste bröstarvinge påkalla jämkning av testamente för att få ut sin laglott. Påtalandet om jämkning sker genom att bröstarvingen framställer sitt anspråk till testamentstagaren eller väcker talan mot denna. Om du vill väcka talan om detta lämnar du in en stämningsansökan till tingsrätten. Detta framställande måste komma inom 6 månader från det att du delgivits av testamentet. Om bröstarvingen inte framställer ett sådant krav inom den föreskrivna tiden blir testamentet gällande trots att det kränker laglotten.

Lycka till!

Linnea HedmanRådgivare