FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/01/2013

Skuldavräkning vid bodelning

Jag har tagit lån för att finansiera en utbildning för ett av mina barn (ej gemensamt). Hur betraktas det vid skilsmässa och bodelning? Minskas min andel av mitt giftorättsgods med motsvarande låneskuld?

Lawline svarar

Hej!

Enligt huvudregeln i 11:2 Äktenskapsbalken ska alla skulder som en make hade vid tidpunkten för äktenskapsskillnaden dras av från dennes giftorättsgods. Således ska ditt giftorättsgods minskas med den aktuella skulden. Av andra stycket framgår dock att undantag görs bl.a. om skulden är förenad med särskild förmånsrätt i enskild egendom, i vilket fall skulden dras av mot den enskilda egendomen. Om du t.ex. har en fastighet som utgör enskild egendom och skulden är förenad med särskild förmånsrätt (pant) i fastigheten ska skulden således dras av mot din enskilda egendom.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare