FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/01/2013

Förmyndare och förmånstagarförordnande

Mina två barn är förmånstagare i min kapitalförsäkring. Om jag väljer att beloppet skall vara deras enskilda egendom, betyder det att, efter min bortgång, min fru (barnens mor) ej kan förfoga över beloppet tills dom är myndiga? Vilket spelrum har barnens mor i detta fall? Tack

Lawline svarar

Hej!

Att försäkringsersättningen är enskild egendom får ingen effekt gentemot barnets mor. Betydelsen av att något är enskild egendom är endast att det inte kommer ingå i en bodelning mellan dem och en make eller sambo.

Som huvudregel är barnets vårdnadshavare dess förmyndare, 10:2 Föräldrabalken (FB) . Det är förmyndaren som förvaltar barnets tillgångar, 12:1 och 13:1 FB. Det innebär att din fru, om hon är barnens förmyndare, kommer kunna förfoga över försäkringsersättningen. Det står dock inte förmyndaren fritt att förfoga över den omyndiges tillgångar helt efter eget tycke. I 12 kap FB finns vissa förhållningsregler vilka i korthet kan sägas innebära att förmyndaren ska förfoga över den omyndiges tillgångar på det sätt som bäst gagnar den enskilde (se särskilt 2-4§§). Om förmyndaren uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar den omyndiga skada så uppkommer en skadeståndsskyldighet, 14§.

Om du inte vill att din fru ska kunna förfoga över försäkringsersättningen så är det möjligt att i förmånstagarförordnandet utse en särskild förvaltare, 12:1 st 2 FB. Det är också möjligt att förmånstagarförordnandet ange att försäkringsersättningen ska stå under överförmyndarens kontroll, 13:2 FB, vilket innebär att din fru är förmyndare men behöver samtycke från överförmyndaren för vissa typer av förfoganden.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare