Behandlingen av hyreskontrakt vid sambors separation

Hej! Jag och min pojkvän har hittat en hyreslägenhet som vi har bestämt oss att flytta in i tillsammans. Men hyresvärden säger att enbart en av oss får stå på kontraktet(jag). Jag undrar om det är rätt att enbart en av oss får stå på det? Och vad innebär detta för oss juridiskt? Jag undrar även vad som skulle hända om det inte skulle hålla, vem som har rätt till lägenheten etc? Vi skaffar lägenhetn för att gemensamt bo i den tillhör den då sambolagen? Och kan min pojkvän då utan problem ta över den om fallet skulle bli så? Eller kommer han stå helt utan boende? Tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Hyresvärden har rätt att bestämma att bara en person får stå på varje kontrakt. Enligt ett reportage från SR som jag hittade vid en googling är detta ganska vanligt och förklaringen tycks ofta vara att hyresvärdarna vill att det endast ska vara en person som är ansvarig för hyran m.m. Varför just er hyresvärd bara vill ha dig på kontraktet kan jag däremot förstås inte veta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5198544

Generellt kan man säga att när två personer gemensamt står på hyreskontraktet har båda personerna alla de rättigheter och skyldigheter som följer av hyreskontraktet. Ansvaret för att betala hyran är solidariskt. Det innebär att även om du och din pojkvän mellan er löst det så att du brukar betala hyran så kan hyresvärden kräva pengarna av din pojkvän om du av någon anledning inte skulle klara av att betala. Om det däremot är du ensam som står på kontraktet är det endast du som har ansvar för att betala hyran.

Till frågan om vad som händer om ert förhållande tar slut. Som du själv är inne på utgör lägenheten samboegendom eftersom ni är sambos och har förvärvat lägenheten för gemensamt bruk, 3§ sambolagen. När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen delas om någon av samborna begär det, och den person som bäst behöver den gemensamma bostaden har då rätt att få denna, 16§ 2st. sambolagen. Vem av er som står på kontraktet spelar då i princip ingen roll. Om det skulle bedömas att din pojkvän bäst behöver lägenheten får han alltså ta över ditt kontrakt. Och hyresvärden måste i det läget godkänna din pojkvän som ny innehavare av hyreskontraktet, se 12 kap. 33§ 2st. jordabalken.

Det ska påpekas att sambor får lov att avtala bort de här reglerna genom ett s.k. samboavtal, 9§ sambolagen. Om du och din pojkvän är överens kan ni alltså på förhand avtala om vad som ska hända med bostaden om ni skulle göra slut.

Jag hoppas att mitt svar varit till nytta. Har du fler frågor får du gärna återkomma. Nedan lägger jag in länkar till jordabalken (reglerna om hyra i 12 kapitlet) och sambolagen:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm

Vänligen,

Georg DellborgRådgivare