Normalt slitage?

Hej. Mina föräldrar har bott i en hyresrätt i 21 år, och lägenheten har inte blivit upprustad under den tiden, endast vitvaror har bytts vid behov. Det har bott 7 personer i en 4a, och lägenheten är sliten därefter.

Vissa saker kan räknas som vårdslöshet, till exempel har min bror slagit handen i en dörr när han var tonåring, och hålet har bara blivit överspacklat av min far och inte bytts. Resten av lägenheten är i stort behov av renovering då lister lossnat och saknas, plastmattorna har lossnat från grunden, och vissa mattor även avlägsnats pågrund av att det inte gått att ha kvar det, men på egen hand och inte av bovärd.
 Vi har varit i kontakt och bett om renovering många gånger, men de har sagt att vi måste bott där i 20 år först. Så nu har det gått 20 år.
Min fråga är: kommer mina föräldrar att vara tvungna att betala saker som är trasiga, till exempel dörren jag nämnde. Trots att de ändå ska byta dom i renoveringen? Och hur fungerar det med fönster rutor, de har två fönster som gått sönder, alltså saknas, är det något dom ska stå för själva eller ingår det i bovärdens ansvar?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Hyresförhållandet regleras i 12 kap. Jordabalken, även kallat hyreslagen, se https://lagen.nu/1970:994#K12.

Hyresvärden ska under hyrestiden (om inte bättre skick har avtalats) tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet.

Om lägenheten helt eller delvis är uthyrd till bostad, ska hyresvärden i bostadsdelen med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk (12:24).

Att hyresvärden inte renoverat någonting alls i lägenheten på över 20 år låter väl länge. I normalfallet ska hyresgästen kunna räkna med att få till exempel omtapetserat åtminstone en gång på 10-14 år. Detta innebär att dina föräldrar med största sannolikhet inte kommer att behöva bekosta tapetsering, reparation av lister och plastmattor etc.

Hyresgästen har en vårdplikt och ska ersätta all skada som uppkommer genom dennes vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som bor i hushållet eller är på besök (24 §). Så kallat normalt slitage, som åsamkats trots att hyresgästen varit normalt aktsam, omfattas däremot inte.

Att din bror i vredesmod slagit näven i en dörr räknas förmodligen inte till normalt slitage. Likaså de trasiga fönsterrutorna Om dörren och fönstren ändå på grund av annan (normal) förslitning behöver bytas ut så bör dina föräldrar inte vara tvungna att bekosta dessa.

Det hela kokar alltså ner till vad som kan anses vara slitage som hyresvärden får räkna med. Att det är fråga om en större lägenhet liksom att den har bebotts av samma hyresgäster under många år utan att rustas upp innebär att hyresvärden får räkna med ett större slitage än annars.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare