Bevisvärdering och förundersökning

Hej! Är misstänkt för en misshandel som ska ha skett i min lägenhet. Enligt MÄ ska jag hoppat på han rejält på en fest hemma hos mig framför min sambo och kompis, vi var dem enda i lägenheten, 4 totalt inkl mig. Efter en het dispyt skickade jag ut MÄ ut ur lägenheten, höll han i armarna och nacken, under det hela springer min kompis eller min sambo och avbryter oss. Vi står och pratar men MÄ var helt okontaktbar pga alkohol och narkotika intaget under hela kvällen. Slutar med MÄ drar därifrån i bara strumpor klockan 4-5 på morgonen en regnig september natt. Efter 3 månader får jag höra från polisen att MÄ väckt åtal med rubricering misshandel och att polisen har dokumenterat skadorna. Samtidigt får jag höra från min sambo och kompis som var vid incidenten att polisen har ringt och förhört dem angående händelsen, de lämnade 2 olika versioner men ingen av dem antyder att nån misshandel har skett. Samtidigt berättade polisen om fotona där MÄ ser misshandlad ut och har skador. Men båda indikerade på att MÄ, jag och kompisen var grovt påverkade speciellt MÄ som betedde sig väldigt odräglig och var okontaktbar. Fick även höra från en annan person men kan inte bevisa detta pga tolkas mer som rykte, att MÄ väckt åtalet mot mig enbart pga MÄ mobil gått sönder under natten. Min fråga är nu följande. 1. Bör jag införskaffa mig advokat? 2. Jag har ingen aning om vad som hänt MÄ eftersom polisen har foton på hans skador, men hur bevisar jag att han inte fick dem hos mig, fast min sambo och kompis sagt att jag inte gjort det? 3. Jag är tidigare dömd för misshandel, 50 timmar samhällstjänst blev domen, hur påverkar detta?! -förundersökningen? -åtalet? -rättegång/dom? 4. Jag kan bevisa att MÄ blir ett svin när den dricker och intar narkotika bla fått grova psykoser och hallucinationer, även att MÄ tagit strypgrepp på min sambo där det finns utomstående vittnen!? 5. Hur ser mina chanser ut för att åtalet blir nedsläppt. MVH

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor, jag ska försöka besvara dem i tur och ordning. Det är dock viktigt att tänka på att nedanstående ska tas med en stor nypa salt eftersom det i fall som detta finns många omständigheter som kan spela in vid bedömningen.

1. Om du ska skaffa en advokat eller inte är svårt att svara på. Man kan väl säga som så att om du känner att du inte klarar av att hantera situationen så är det en trygghet att anlita en advokat. Däremot är det så att det kostar mycket pengar och så länge du inte är misstänkt för någonting kan det kanske vara en god idé att avvakta.

2. Om du blir misstänkt och senare åtalad för ett brott så kommer du inte att behöva bevisa någonting. Det är åklagaren som har bevisbördan för allt i en brottmålsrättegång. Det är med andra ord så att åklagaren måste bevisa att skadorna har uppkommit pga att du misshandlat honom. Det fungerar helt enkelt inte så att någon kan komma med ett påstående som du sedan måste motbevisa för att inte bli dömd.

3. Att du blivit dömd tidigare bevisar ingenting om vad som har hänt i just detta fall. Däremot kan det påverka vilken påföljd du kan få om du skulle bli dömd. Om den tidigare misshandelsdomen dessutom ligger långt tillbaka i tiden (minst 3 år) så bör den inte påverka en eventuell påföljd över huvud taget.

4. Att MÄ har en historia av att bete sig märkligt under alkoholpåverkan och att det finns vittnen som styrker din historia kan naturligtvis tala till din fördel.

5. Du kan inte själv påverka huruvida åtalet läggs ned eller inte. Det är upp till åklagaren att bestämma om det finns tillräckliga skäl för att väcka åtal mot dig, det är omöjligt att svara på hur åklagaren i sin tur ser p den saken.

Hoppas jag besvarat dina frågor!

johan wahlundRådgivare