Fuktskada - bostadsrätt - reucering av hyra

Hej. Jag har haft en fuktskada i min bostadsrätts-lägenhet. Den uppstod i bjälklaget mellan lägenhetens 1'a och 2'a plan. Föreningens försäkring täcker uttorkning av fuktskadan, samt återställningen. Under 1,5 månaders tid har jag inte kunnat bo där, men har ändå betalat full hyra. Jag tycker det är fullt rimligt att kräva reducering av min hyra, då jag inte kunnat bruka lägenheten. Alltså - betalat för något jag inte fått. Min fråga är - kan jag ställa ett sånt krav? Och i så fall hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

På din fråga skall bostadsrättslagen (SFS 1991:614) tillämpas. 7 kap. 4 § säger att bostadsrättsföreningen är skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick - detta under förutsättning att ansvaret inte vilar på bostadsrättshavaren. 7 kap. 12 § säger att bostadsrättshavaren inte svarar för reparationer av ledningar för bl.a. vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. För vattenledningsskada svarar bostadsinnehavaren enbart om skadan uppkommit pga. dennes vårdslöshet etc. se 7 kap. 12 §.

Enligt 7 kap. 4 § skall det som sägs i 7 kap. 2 § tillämpas om föreningen åsidosätter sin reparationsskyldighet eller om det på annat sätt uppstått hinder eller men i nyttjanderätten genom föreningens vållande.

I 7 kap. 2 § sägs bl.a. att du har rätt att till uppsägning och frånträdande av bostadsrätten om bristen inte avhjälps. Bestämmelsen säger också att bostadsrättsinnehavaren har rätt till skälig nedsättning av årsavgiften för den tiden som lägenheten är i bristfälligt skick. Om bristen beror på försummelse från föreningen har du även rätt till ersättning för eventuell skada.

Som svar på din fråga så har du alltså rätt att ställa ett krav på nedsättning av årsavgiften för din bostadsrätt. Detta är en rättighet som följer av lagen och det bör vara tillräcklig att påkalla detta för din bostadsrättsförening och den som sköter hyra och dyligt. Om det inte visar sig vara tillräckligt kan du återkomma till Lawline för fortsatt rådgivning eller ta kontakt med hyresnämnden.

Hänvisning till aktuell lag: https://lagen.nu/1991:614

Med vänliga hälsningar

Emma LundinRådgivare