Gåvobrev som avser bostadsrätt

Hej,

 Min föredetta sambo vill skänka sin andel(1/2) av vår gemensamma bostadsrätt till mig. När han skänkt sin andel ska han inte kunna ha några krav eller inblandning i bostadsrätten längre. Jag kommer överta befintliga lån på bostadsrätten.

Vad behöver ett gåvobrev som avser 1/2 av en bostadsrätt innehålla?

Vad menas med att brevet måste uppfylla lagens formkrav?

Kan vi upprätta ett gåvobrev själva eller rekomenderar ni att vi tar juridisk hjälp?

 Tack på förhand. Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Att något måste uppfylla "lagens formkrav” innebär exempelvis att ett dokument ska vara utformat på ett visst sätt för att vara giltigt. Exempel på formkrav för avtal kan vara att avtalet formulerats skriftligt, är bevittnat eller undertecknat.

För gåvobrev gällande bostadsrätt finns reglering i bostadsrättslagen. Gåvobrevet i sig kan ses som ett skriftligt avtal mellan gåvogivaren och gåvotagaren. Ett ”vanligt” gåvobrev är inte tillräckligt. Därför är det viktigt att ge hänsyn till de formkrav som lagen anger. Ett gåvobrev som inte är rätt utformat blir ogiltigt.

Ett giltigt gåvobrev för bostadsrätt ska enligt 6 kap. 4 § bostadsrättslagen upprättas skriftligen samt undertecknas av båda parter. I gåvobrevet ska finnas uppgifter om den fastighet som överlåtelsen avser.

För att se till så att gåvobrevet verkligen får rätt utformning är mitt råd till er att rådfråga en verksam jurist.

Med Vänlig Hälsning

Länk till bostadsrättslag (1991:614): https://lagen.nu/1991:614

Hannah JakobssonRådgivare