FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/01/2013

Bodelning ska göras efter skilsmässa

Hej!

År 2006 gifte jag mig med en man från Skottland, inget äktenskapsförord skrevs. År 2009 skilde vi oss. Vi ansökte om gemensam skilsmässa. År 2009 var sista gången jag såg min exman. Jag vet att han har flyttat tillbaka till Skottland, men jag har ingen som helst kontakt med honom idag. Nu har jag bestämt mig för att sälja min bostadsrättslägenhet.

Lägenheten köpte jag år 2003 – alltså innan jag gifte mig. Jag har hela tiden stått ensam på lånen på lägenheten. Idag när jag kontaktade min bank för att få råd inför försäljningen av min lägenhet fick jag frågan om bodelningspapper från min skilsmässa. Det var alltid så självklart att lägenheten var min, så vid skilsmässan ansökte vi aldrig om bodelning. Han tog vad han ville ha och flyttade ut. Ska jag göra en bodelning nu? Ska vi göra en bodelning? Och hur ska vi kunna göra det eftersom jag inte vet var han har tagit vägen? Vi har inga barn, han fick svenskt personnummer, men är brittisk medborgare.

Lawline svarar

Hej,

Enligt lag ska en bodelning göras då ett äktenskap upplöses, vilket föreskrivs i äktenskapsbalkens (ÄktB) 9 kap. 1 §. En bodelning ska också, enligt 9 kap. 2 § ÄktB, utgå ifrån de egendomsförhållanden som rådde den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det skulle alltså innebära att ni måste göra en bodelning utefter den egendomsfördelning som rådde mellan er när ni ansökte om skilsmässa hos tingsrätten år 2009.

Det är dessutom så att även om ni hela tiden ansett att lägenheten var din, var den förmodligen att anse som er gemensamma bostad. Det finns nämligen stadgat i 7 kap. 4 § 3 p. ÄktB att med makars gemensamma bostad anses ”byggnad eller del av byggnad som makarna eller någon av dem innehar med hyresrätt, bostadsrätt eller annan liknande rätt, om byggnaden eller byggnadsdelen är avsedd som makarnas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål”. Om du och din exman således bodde i lägenheten tillsammans under era gifta år, trots att du köpte den själv, är den att anse som er gemensamma egendom. Den ska då också ingå i en bodelning och delas lika mellan er. Det kan därför vara så att din exmans godkännande krävs för att du ska få sälja bostadsrätten och det är troligtvis därför som banken begär ut bodelningspappren.

Mer än så här kan jag tyvärr inte hjälpa dig, utan jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en auktoriserad jurist som sysslar med just sådana här frågor. Enligt lag måste, som ovan nämnts, en bodelning göras efter en skilsmässa. Eftersom du och din exman emellertid inte gjort någon sådan, och då du inte heller har någon kontakt med din exman, blir problemet så pass komplext att jag måste råda dig att söka professionell rådgivning.

Familjens jurist skulle säkert kunna hjälpa dig. Mer information om hur du kontaktar dem finner du här: http://www.familjensjurist.se/

Om du vill kolla upp de bestämmelser som nämnts ovan återfinns äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare