FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/01/2013

Bodelningsförättarens uppdrag

Hej. Jag är uppe i en bodelning, där mitt ex har sökt en bodelningsförättare.Nu bor vi alla tillsammans(med en 15-årig son) i vårt gemensamma hus och där ingen är intresserad av att behålla vårt gemensamma hus. Hur gör vi då? Kan någon av oss neka försäljningspriset om detta är lågt vid en försäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om makarna inte kan enas om en bodelning är det bodelningsförrättarens uppgift att framför allt reda ut situationen och arbeta fram en lösning som passar båda parterna. För det fallet att parterna inte heller med bodelningsförrättarens hjälp kan enas om en delning har bodelningsförrättaren möjlighet att själv fatta ett bindande beslut om en delning. Ett försäljningspris kan alltså accepteras trots en invändning från dig. Observera att du kan klandra beslutet och det tas då upp som ett mål i tingsrätten. Gör du inte detta så vinner beslutet laga kraft och då kommer beslutet att verkställas.

Lawline RådgivareRådgivare