FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/01/2013

Underårigs rätt att råda över sin egendom

Kan en underårig ingå avtal, om denne själv tjänat ihop pengarna och är 17 år? Uppgiften är att en 17:åring köpt en TV för 12 000 kronor av en näringsidkare.

Lawline svarar

Hej,

Huvudregeln är att underåriga inte kan ingå avtal eller råda över sin egendom utan förmyndarens samtycke. Av 9 kap 3 § Föräldrabalken framgår det dock att en underårig som fyllt 16 år får råda över sin egendom om han förvärvat den genom arbete. En 17-åring som själv tjänat ihop pengar får alltså för dessa köpa en TV.

Med vänlig hälsning,

Frida KarlssonRådgivare