FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/01/2013

Lösöre och giftorättsgods.

Min ex make och jag har lämnat in bodelningsavtal till tingstätten. Vi har specificerat lösöret, han får ta en bil, släpkärra, verktyg samt sina egna personliga saker. All övrig lös egendom tillfaller mig. Jag löser ut honom från huset med en summa vi kommit överens om. Vad innehåller egentligen lösöret. Alla våra fina viner, fin whiskey mat, ingår det? Rätt mycket pengar i det. Vad händer om han tar sånt han inte får? Vad gör jag då?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

På din fråga låter det som att ert giftorättsgods har fördelats på sådant sätt att han får bilen, släpkärran, verktyg och andra personliga tillhörigheter och att resterande giftorättsgods tillfaller dig, vilket då även innefattar de drycker du nämner i din fråga.

Emellertid justeras ingen äganderätt i och med ett bodelningsavtal, utan värdet av bodelningen fördelas som sagt på era lotter. Detta innebär till exempel att om din man har köpt dessa drycker äger han dessa, men de kan likväl vara ditt giftorättsgods. I sådana fall har din man rätt att ta dessa drycker men får ersätta värdet.

Således blir min slutsats att viner, whiskey och maten är lösöre. Detta lösöre är dett giftorättsgods. Om din man har äganderätten till detta giftorättsgods kan han göra anspråk på dessa men får då ersätta värdet för vad detta lösöret är värt.

Allt gott!

Filip Henriksen

Lawline RådgivareRådgivare