FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/01/2013

Växelvis boende men barnet vill bo hos bara ena föräldern

Hej! Har två söner, gemensam vårdnad, 10 och 13 år. Den äldsta bor hos sin pappa 15 mil bort. Han vill nu flytta till mig men hans pappa går inte med på detta. Han ska komma till mig idag fredag och vill sen inte åka hem. Han vill stanna. Har försökt få kontakt med familjerätten här i min kommun men utan resultat. Kommer föreslå att pappan åker ner till oss för att prata, men det vet jag att han inte kommer göra. Hur ska jag gå till väga? Kan pappan anmäla mig för kidnappning för att sonen inte vill åka hem? Han är 13 år. Kan ju knappast lyfta in honom i bilen. Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej,

Eftersom ni har gemensam vårdnad är utgångspunkten att ni tillsammans ska komma överens om vart barnet ska bo. Om ni inte kommer överens är det barnets bästa som kommer ligga till grund för beslutet om boendefrågan. Av föräldrabalken 6 kap 2a § 3 st framgår det att hänsyn ska tas till vad barnet själv vill, med beaktande av barnets ålder och individuella mognad. Eftersom din son är 13 år kommer nog ganska stor hänsyn tas till hans önskan om att stanna hos dig och inte åka tillbaka till pappan.

Du kan inte dömas för kidnappning av den anledningen att din son inte vill sätta sig i bilen för att åka tillbaka till sin pappa. Jag råder dig dock att fortsätta försöka kontakta familjerätten så snart som möjligt.

Vänligen,

Frida KarlssonRådgivare