Avkastningsskatt på kapitalförsäkringar

Hej!
Jag har en fråga angående kapitalförsäkringar. Jag undrar vad avkastningsskatten på kapitalförsäkringen är? Hur beräknas den? Tack på förhand.
 Vänlig hälsning,
 Johanna Bergström

Lawline svarar

Hej Johanna,

Tack för din fråga.

Avkastningsskatten på kapitalförsäkring är en schablonskatt som tas ut varje år under hela försäkringsperioden. Skatten ska betalas oavsett om försäkringens värde har ökat eller minskat. Avkastningsskatten ska beräknas utifrån ett kapitalunderlag och den beräknas varje år till summan av:

  • värdet av kapitalförsäkringen vid årets ingång,
  • värdet av inbetalda premier under första halvåret, och
  • hälften av värdet av inbetalda premier under andra halvåret.

Kapitalunderlaget multipliceras sedan med statslåneräntan, den 30 november året före beskattningsåret. På det framräknade resultatet får du betala en avkastningsskatt med 30 procent.

Exempel: värdet på din försäkring är i början av året 30 000 kr. Du betalar in 10 000 kr under första halvåret och ytterligare 15 000 kr under andra halvåret.

Kapitalunderlaget blir då 30 000 kr + 10 000 kr + 7 500 kr (hälften av 15 000 kr) = 47 500 kr.

Skatteunderlaget till avkastningsskatten räknas fram genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan den 30 november året före. Statslåneräntan den 30 november 2011 var 1,65 %. Skatteunderlaget avrundas nedåt till helt hundratal kronor. Det innebär att skatteunderlaget blir 700 kr (47 500 kr x 1,65 %).

Avkastningsskatten blir då 210 kr (700 kr x 30 %). Du betalar inte själv in skatten, det gör försäkringsbolaget. Bolaget drar sedan av motsvarande belopp från ditt kapital.

Vänliga hälsningar,

Farhad NiroumandRådgivare