Reklamation - inom skälig tid?

Hej, för mer än ett år sedan renoverade vi vår lägenhet. Vi hamnade i tvist med hantverkarna innan avslutat jobb. Vi reklamerade muntligt och fick besked om att "Allt kommer ordna sig". Vi litade på de. Vi höll på ett tag men pg vissa personliga hinder kunde vi inte följa upp reklamationen förrän efter 7 månader. Vi vände oss till ARN men tyvärr tar de inte emot äldre än 6 månader. Vi har vänt oss till domstol och är en bra bit in på det. De har erkänt felen men säger att vi inte har reklamerat i god tid. Jag har min fru som vittne till flera reklamationer, muntliga, och med alla felen som finns kan man tycka att det är väldigt osannolikt att en person inte hade reklamerat. Vi har besiktat allt och 22 olika punkter är 'Ej fackmannamässigt gjorda'. Min fråga är: Är det så att min reklamation ej kommer hålla i domstol? Vad kommer krävas att kunna "bevisa" att vi reklamerat? Allt annat har de erkänt. Med vänlig hälsning Nima

Lawline svarar

Hej,

Enligt 17 § Konsumenttjänstlagen så ska man som konsument reklamera ett fel "inom skälig tid" från det att man upptäckt felet (eller borde ha gjort det). Om man reklamerat inom 2 månader så räknas det alltid som "inom skälig tid". Huruvida reklamationen sker muntligt eller skriftligt spelar ingen roll för giltigheten, men däremot vid bevisning.

Har du alltså reklamerat muntligt inom den tiden så är det en giltig reklamation. I domstol blir det ytterst en bevisfråga. Om du har ett vittne som kan intyga detta hjälper det naturligtvis. Om man ser till gamla rättsfall så förekommer det att domstolen sänker kraven på bevisningens styrka för konsumenten, när det är fråga om omständigheter som är svåra att styrka fullt ut.

Om domstolen inte anser att det bevisats att du reklamerat inom 2 månader, och det anses reklamerat först efter 7 månader (då du följde upp reklamationen) så är frågan om du/ni ändå kan anses ha reklamerat inom skälig tid. Du skriver att ni haft personliga hinder som gjorde att ni inte kunde följa upp reklamationen. Beroende på vad dessa är kan även 7 månader anses vara inom skälig tid.

Konsumenttjänstlagen hittar du här: https://lagen.nu/1985:716

Lycka till

Josefine LarssonRådgivare