Reklamation - inom skälig tid?
Lawline svarar
Hej,
Enligt 17 § Konsumenttjänstlagen så ska man som konsument reklamera ett fel "inom skälig tid" från det att man upptäckt felet (eller borde ha gjort det). Om man reklamerat inom 2 månader så räknas det alltid som "inom skälig tid". Huruvida reklamationen sker muntligt eller skriftligt spelar ingen roll för giltigheten, men däremot vid bevisning.
Har du alltså reklamerat muntligt inom den tiden så är det en giltig reklamation. I domstol blir det ytterst en bevisfråga. Om du har ett vittne som kan intyga detta hjälper det naturligtvis. Om man ser till gamla rättsfall så förekommer det att domstolen sänker kraven på bevisningens styrka för konsumenten, när det är fråga om omständigheter som är svåra att styrka fullt ut.
Om domstolen inte anser att det bevisats att du reklamerat inom 2 månader, och det anses reklamerat först efter 7 månader (då du följde upp reklamationen) så är frågan om du/ni ändå kan anses ha reklamerat inom skälig tid. Du skriver att ni haft personliga hinder som gjorde att ni inte kunde följa upp reklamationen. Beroende på vad dessa är kan även 7 månader anses vara inom skälig tid.
Konsumenttjänstlagen hittar du här: https://lagen.nu/1985:716
Lycka till