FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/01/2013

Makes rätt till övertagande av bostad

Jag har haft min lägenhet i snart 1 år, min nuvarande fru sedan 13 okt-2012 flyttade in 1 sept 2012. Vid separation får hon ta över lägenheten när jag haft den innan vi flyttade ihop? Hon har en dotter på 14 år och jag en dotter på 19år som bor hemma medans hon studerar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Då ni idag är gifta blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig. Med makars gemensamma bostad avses bland annat bostadsrätt och hyresrätt som makarna eller någon av dem innehar, 7 kap. 4 § 3 pt. ÄktB. Vid en eventuell bodelning gäller enligt 11 kap. 8 § ÄktB att den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott, eller om det är ett obetydligt värde – utan avräkning. Rätten att få överta bostaden gäller dock inte om egendomen är makes enskilda enligt 7 kap. 2 § 1 st. 2 -4  pt. ÄktB. Där radas bland annat upp att egendomen har tillkommit make genom arv eller testamente med förbehåll att den ska vara makes enskilda och således ej bli del av bodelning. Vidare gäller att ett övertagande av bostad även med omständigheterna i övrigt måste vara skäligt.

Först måste därmed göras en behovsprövning. Vid denna prövning tas ofta hänsyn till om det finns barn i äktenskapet och vem som efter äktenskapsskillnad ska få vårdnad om dessa. Då jag utgår från att du inte har vårdnad om din frus barn kan vid en äktenskapsskillnad detta ge henne en fördel då hennes behov anses vara större då hon har ett barn som hon ansvarar för. Skulle situationen vara så att din dotter fortfarande studerar vid grundskola och du därmed fortfarande innehar en underhållsskyldighet för henne kan även detta komma att betraktas.

Vid en skälighetsprövning ska hänsyn tas till makarnas ålder, hälsa, ekonomi samt möjligheterna för makes att förskaffa en ny bostad. Skulle situationen se ut som sådan att din fru har dålig ekonomi och i övrigt små möjligheter att förskaffa sig en bostad, samtidigt som hon även har ett barn att underhålla så finns möjlighet till att hon får överta bostaden vid en eventuell äktenskapsskillnad. Något som kan vägas emot ett övertagande är om bostaden har ett affektionsvärde för dig.

Skulle det vid behovs- och skälighetsprövningen visa sig att behovet inte är tillräckligt stort och ett övertagande inte heller är skäligt ska huvudregeln om att var make på sin lott vid bodelning ska få den egendom som denne innehar med äganderätt.

För att sammanfatta rättsläget för dig så gäller i din situation att bostaden som huvudregeln ska tillfalla den som innehar den med äganderätt eller nyttjanderätt, vilket i denna situation är du. Men i det fall att din fru har ett större behov och även efter en skälighetsbedömning anses ha bättre rätt till den kan bostaden överlåtas till henne. Självklart kan ni två även komma överens om annat även om behovet och skäligheten för en överlåtelse skulle vara stor. Att du således köpte lägenheten redan innan ert äktenskap kommer här inte ha någon avgörande betydelse.

Rättsläget kommer här till stor del bli beroende av många individuella omständigheter och det är därav svårt att fastställa exakt hur situationen hade bedömts vid en rättsprövning i ert fall.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare