FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/01/2013

Rätt till bodelning

Vad händer med bodelningen om jag och min man skiljer oss men fortsätter att bo ihop som sambos?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!
När ett äktenskap upplöses så ska en bodelning ske. Bodelningen sker utifrån de egendomsförhållanden som förelåg den dag då ansökan om äktenskapsskillnad gjordes. Att man väljer att bo kvar tillsammans efter det att man har skiljt sig spelar ingen roll för bodelningens skull. Bodelningen sker alltså fortfarande utifrån den dagen då ansökan om äktenskapsskillnad gjordes.

Det som däremot kan bli aktuellt när man väljer att fortsätta att bo tillsammans och leva som sambor är att sambolagen blir tillämplig på förhållandet. Skulle man då välja att gå skilda vägar i framtiden kan en ny bodelning komma att ske om någon begär det. Denna bodelning skiljer sig ifrån den som sker efter ett äktenskap på så sätt att det endast är den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget som ingår i bodelningen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare