FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/01/2013

Bodelning och möjlighet till jämkning vid ena makens död

Hej! X och Y är gifta. Ett tag funderade de på att gå isär så Y skaffade sig då ett hus med pengar Y fick av sina föräldrar. Y:s föräldrar gjorde klart för Y att dessa pengar skulle gå till Y:s hus och inte bli gemensamma. Sedan har de varje år gett Y pengar för att Y skall kunna vidareutveckla sitt boende. Tillslut flyttade X ut till huset. Dock gjorde de upp muntligt att det bara var Y som skulle stå för alla lån/skulder och att de bara skulle lägga pengarna de fick från Y:s föräldrar på huset. Alla i familjen visste om detta. X dör sedan och efterlämnar sig ett särkullebarn. Kan Y på något sätt hävde att särkullebarnet inte skall ärva något på huset, trots att det inte finns papper? Y vet dock med säkerhet att X talat om detta för sitt barn, alltså att de gjort upp att huset var Y:s. Om Y åberopar 12:2, ingår då även allt Y själv stod på, så som hus, husbil och bil? Vad ingår i huset som Y:s? Y hade en stor bod med bara verktyg och elmaskiner. TACK!

Lawline svarar

Hej!

Innan arvsskifte sker måste egendomen delas mellan makarna genom en bodelning. Det är den egendom (eller värdet på egendomen) som efter bodelningen finns på den avlidna makens sida, plus eventuell enskild egendom hos den avlidne, som utgör dennes kvarlåtenskap, och som alltså blir det som arvingarna får dela på.

I en bodelning är det makarnas giftorättsgods som ingår (10 kap. 1 § ÄktB). Allt som inte är enskild egendom utgör giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom kan vara egendom som den ena maken fått i gåva från någon annan med det villkoret att egendomen ska vara enskild (7 kap. 2 § 2 p. ÄktB). Det finns inget krav på att ett sådant villkor måste vara skriftligt, utan muntliga villkor är gällande. Det krävs dock att den make som åberopar att egendomen är enskild måste kunna bevisa detta muntliga villkor. Om det muntliga villkoret kan bevisas innebär det i detta fall att de pengar Y fick från sina föräldrar utgör enskild egendom. När Y sen lägger pengarna på huset blir även huset enskild egendom, eftersom det träder i stället för den ursprungliga enskilda egendomen (pengarna) (7 kap. 2 § 6 p. ÄktB).

Att huset utgör enskild egendom innebär alltså att huset inte ska ingå i bodelningen. X har därför ingen rätt till huset, vilket i sin tur innebär att X:s särullbarn inte heller har det.

Vad gäller den övriga egendomen som finns i boet måste det utredas om den utgör enskild egendom och därför bara tillkommer Y, eller om den utgör giftorättsgods och värdet av egendomen därför ska delas lika mellan både X och Y. Vem som står som ägare till sakerna saknar betydelse för frågan om den ska ingå i bodelningen eller inte.

Skulle Y åberopa jämkningsmöjligheten i 12 kap. 2 § 1 st. ÄktB innebär det att vardera sidan behåller sitt giftorättsgods och att någon hälftendelning av giftorättsgodset därför inte sker. Här får det betydelse vem av makarna som äger vad, eftersom vardera sidan som sitt får behålla det giftorättsgods som den äger.

Äger Y husbilen, bilen och alla maskiner innebär jämkningsmöjligheten att Y får behålla det utan att behöva dela värdet med X.s sida, och att den egendom som ägts av X  endast tillkommer X:s sida.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Länk till ÄktB: https://lagen.nu/1987:230

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare