FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/01/2013

Skuldavräkning av enskild egendom respektive giftorättsgods

Om Anna, vid sin död, hade 100 000 kr i gg och 200 000kr i skulder hänförliga till sitt gg, då hamnar hon ju på -100 000 kr. Men hon har 300 000 kr i enskild egendom. Vid bodelning med hennes man kan hon ju inte bidra med något. Om mannen har 150 000 kr i gg så blir ju dessa föremål för bodelningen. De får ju då alltså 75 000 kr vardera. Men blir arvet efter Anna 375 000 kr eller 275 000 kr? Skall Annas skuld på 100 000 kr då räkna bort från hennes enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej!

Hur en skuldavräkning ska ske i de fall då en make har både giftorättsgods och enskild egendom framgår av 11:2 Äktenskapsbalken (se https://lagen.nu/1987:230). I paragrafens första stycke framgår att en skuld ska täckas med giftorättsgods. I andra respektive tredje stycket anges undantag från denna regel. I andra stycket föreskrivs nämligen undantag i de fall då  den make som svarar för skulden också har enskild egendom. Täckning för skulden skall då i första hand ske ur den enskilda egendomen under förutsättning att skulden har en särskild anknytning till den enskilda egendomen (se Agell-Brattström, Äktenskap Samboende Partnerskap, 4 uppl. 2008 s. 176 samt lagkommentar till 11:2 Äktenskapsbalken). Vidare framgår det av andra stycket att skulder som en make har ådragit sig för underhåll eller förbättring av den enskilda egendomen eller som på annat satt är att hänföra till denna ska avräknas mot den enskilda egendomen. Det undantag som anges i det tredje stycket är endast tillämpligt på vissa specialfall (se 11:2 3 st Äktenskapsbalken).

Av din fråga framgår att skulden är hänförlig till giftorättsgodset. Skulden ska således avräknas mot dessa tillgångar.

Maria LindgrenRådgivare