FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/01/2013

Sambors bodelning

Hej! Jag har en fråga om bodelning. Bakgrund: Jag och min ex sambo separerade 22 dec 2011 efter att jag upptäckte att han var otrogen. Vi har ett barn ihop som bor hos mig men är hos sin pappa varannan helg. Vid brytpunkten lämnades jag ensam utan jobb och med barnet. Jag fick bo kvar i hyresrätten. När vi separerade sa han att jag fick allt. Han skämdes väl och ville inget ha. Efter ett tag ångrade han sig och påstod att han aldrig sagt så. När jag efter några månader fick jobb började han kräva bodelning som aldrig blev av. Jag har sagt att han ska få en liten summa som han nu ändrat till att det ska vara hälften hälften. Nu är det några dagar kvar tills det gått ett år. Jag har dock inget bevis för det förutom möjligen ändringen från förhållande till singel på Facebook.. Fråga: Om vi delar upp allt nu så jag "köper ut" honom från bohaget, hur räknas det då? När vi separerade hade jag inga pengar alls och fick försörjningsstöd från kommunen. Hade vi delat med en gång så hade jag väl antagligen fått allt. Jag har ju även barnet boende hos mig, kan han verkligen kräva pengar för hälften då? Räknas det inte in att jag barnet också har del i sakerna? Fråga 2: Värderas sakerna från det dom kostade när de köptes, eller från det dom är värda nu? Det känns väldigt orättvist att han kräver mig på pengar när jag kommit på fötter efter allt och fått en inkomst. Det känns även konstigt om det skulle delas lika när jag är en ensamstående kämpande mamma och han lever smidigt med sin nya sambo och har barnet på helgerna. Han tjänar mer än mig och delar dessutom sina kostnader med en till.

Lawline svarar

Hej! och tack för din fråga.

Till att börja med vill jag förtydliga läget angående sambor och vad de olika begreppen innebär.

Ett samboförhållande definieras av att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll enligt 1§ Sambolagen (SamboL). Samboförhållandet anses avslutat när parterna flyttat isär (2§ SamboL). Att den ena parten t.ex. ändrat sin adress är då talande ur bevissynpunkt.

När vi talar om sambors bodelning är det av stort intresse att utreda vad som utgör sambo egendomen dvs. den egendom som det före detta paret ska dela upp. Enligt (3§ SamboL) utgörs samboegendomen av sambornas gemensamma bostad och bohag som skaffats för gemensam användning. Det spelar i princip inte någon roll vem av samborna som faktiskt betalat för egendomen. (6§ SamboL) anger att det gemensamma bohaget utgörs av t.ex. möbler, hushållsmaskiner och andra saker ni skaffat till det gemensamma hemmet.

Till det gemensamma bohaget hör inte sådana saker som uteslutande används av den ena sambon (t.ex. kläder och smycken) eller sådan egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål. (7§ SamboL) (t.ex. en sommarstuga) Alla saker som någon av er skaffat innan samboförhållandet uppstod, liksom privata bankmedel,behåller ni själva. Dessa ingår inte i samboegendomen. Den egendom som omtalas i (4§ SamboL) ingår inte heller i samboegendomen. Där rör det sig exempelvis om saker som givits eller testamenterats till den ena sambon med villkor om att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom.

För att återgå till själva bodelningen. En bodelning ska ske om den ena sambon begär det enligt (8§SamboL) bodelningen ska begäras senast ett år efter att förhållandet upphört. (vilket tycks ha skett eftersom budskapet har nått fram till dig.) Tingsrätten kan förordna om en bodelning om den ena parten inte vill att en sådan ska ske. Bodelningen sker med utgångspunkt i egendomsförhållandet den dag då samboförhållandet upphörde (den dag ni flyttade isär). Sådant som införskaffats efter detta ingår naturligt nog inte i samboegendomen och ska därmed inte delas. De båda samborna kan avtala om att ingen bodelning alls ska ske. Denna överenskommelse måste dock finnas i ett skriftligt avtal enl. (9§ SamboL) för att gälla.

En bodelning innefattar både en andelsberäkning och en lottläggning.

Det första man ska göra i bodelningen är alltså en andelsberäkning,där man beslutar vilket värde vardera sambo ska få ut vid bodelningen. Man räknar ut värdet av den ”samboegendom” som var och en äger och drar därifrån av de skulder som hör till samboegendomen. Skulder som inte har koppling till samboegendomen ska först avräknas mot sambons övriga tillgångar, endast om dessa inte räcker får sådana skulder avräknas mot de tillgångar som ska ingå i bodelningen (13§ SamboL). När skuldtäckningen är klar delas det som återstår av samboegendomen lika mellan samborna som huvudregel enligt (14§ SamboL).

Först vid lottläggningen bestäms vem som ska ha vad av tillgångarna som finns. Det är som sagt endast bostaden och bohaget som delas och huvudregeln är därför att den som mest behöver egendomen ska få den på sin lott, om det vid en helhetsbedömning är rimligt med hänsyn tagen till den sambo som äger den (16§ SamboL). (Att barnet bor hos dig där innebär t.ex. att du behöver bostaden bäst osv.). När en viss egendom lagts på en sambos lott ska den räknas av från sambons andel i boet. (OBS. Hyresrätten har inget värde i sig och behöver inte räknas av.) Du kan alltså, som du sa, ”köpa ut” din före detta sambo.

 (Hur egendomen ska fördelas verkar dock inte vara något stort problem för er enligt din fråga.)

Vidare bör jag nämna någonting om jämkning. Reglerna om jämkning återfinns i (15§ SamboL) och innebär en möjlighet att frångå en likadelning av samboegendomen vid bodelning. Detta kan ske om det med hänsyn till samboförhållandets längd, sambornas ekonomiska förhållanden och övriga omständigheter är oskäligt att en sambo ska lämna egendom till den andra i den omfattning en likadelning innebär. Den förstnämnda får då behålla mer av sin egendom.En jämkning gynnar därmed den som ”lagt in” mest tillgångar i samboegendomen. T.ex. kan en likadelning anses oskälig efter ett kortare förhållande (1-2 år) där ”ägarsambon” betalt bostad och bohag med pengar han eller hon ägde redan innan samboförhållandet.

Du undrade även hur egendomen ska värderas vid bodelning. Lagtexten anger ingen vägledning i denna fråga men det har utvecklats principer i praxis och doktrin. Huvudregeln är då att egendom värderas efter marknadsvärdet. (Detta innebär att saken är värd det som du skulle fått för den om du sålde den idag.)

För att sammanfatta: Din före detta sambo kan begära bodelning inom ett år. Då ska ”samboegendomen”, inget annat, delas på hälften mellan er (om ni inte kommer överens om någonting annat). Den som bäst behöver bostad och saker kan behålla dem i utbyte mot ekonomisk kompensation till den andre sambon. Egendomen värderas vanligen till marknadsvärdet. Om det skulle vara oskäligt att dela egendomen på hälften kan en jämkning ske till fördel för den som äger egendomen.

Om du själv vill se lagrummen se (https://lagen.nu/2003:376)

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare