Möjlighet att få enskild vårdnad pga. samarbetssvårigheter mellan föräldrarna?

Jag och min sons pappa separerade för 1 år sen. Vi har delad vårdnad ,sonen 2,5 år, är hos sin pappa varannan helg. Pappan jobbar natt.. Vi har bråkat en del under året om bl.a. Pengar, hämtning och lämning på dagis, pappans nya flickvänner, att sonen går på dagis när pappan har semester etc. Vi kommer inte överens och jag har föreslagit att vi går på någon sorts rådgivning men det ville han inte. Jag litar helt enkelt inte på pappan. Min fråga är, är detta tillräckliga skäl till att ansöka om egen vårdnad?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
Vårdnad om barn regleras i Föräldrabalken (FB), som du hittar här: https://lagen.nu/1949:381.
Som utgångspunkt ska barnets bästa ligga till grund för alla beslut om vårdnad, umgänge och boende enligt FB 6 kap 2a §. Detta innebär bl.a. att barnets intresse i frågan alltid går före föräldrarnas. Vad om är barnets bästa varierar i olika fall och beror på individuella omständigheter. Enligt st. 2 i samma paragraf anges att hänsyn ska tas till barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Utgångspunkten är att gemensam vårdnad normalt ger bättre förutsättningar för detta än enskild vårdnad.

Trots att pappan till barnet har motsatt sig rådgivning kan det vara värt att veta att föräldrar enligt Socialtjänstlagen (https://lagen.nu/2001:453) 5 kap 3 § har rätt till samarbetssamtal anordnade av socialnämnden, se FB 6 kap 18 §. Socialnämnden kan även vara behjälplig med att upprätta ett avtal mellan föräldrarna i frågor som rör barnet. I mål om vårdnad får rätten dessutom ge socialnämnden eller annat organ i uppdrag att anordna samarbetssamtal för att uppnå enighet i aktuella frågor.

Vid bedömningen av om vårdnaden ska vara gemensam eller anförtros en av föräldrarna ska rätten särskilt fästa vikt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. Viss ledning i frågan kan tas i rättsfallet NJA 2007 s. 382 (https://lagen.nu/dom/nja/2007s382). Där säger Högsta domstolen att när den ena föräldern uttrycker brist på förtroende för den andra föräldern, eller bristande vilja att vara flexibel och kompromissa är sådan omständigheter som tyder på att gemensam vårdnad inte är förenligt med barnets bästa. Mer tillfälliga konflikter av övergående natur bör dock inte föranleda beslut om enskild vårdnad, om samarbete mellan föräldrarna kan förutsättas möjliggöras i framtiden. Samarbetssvårigheterna som du beskriver kan alltså leda till att rätten beslutar om enskild vårdnad, men det är givetvis omöjligt för mig att med säkerhet säga hur rätten skulle bedöma erat fall.

Om du vill yrka på ändring i vårdnaden ska du vända dig till tingsrätten i den ort där barnet har sin hemvist, se FB 6 kap 17 §.

Vänligen
Amanda Harrysson

Amanda HarryssonRådgivare