Förstärkt laglottsskydd

Hej! Min syster och jag, har tillsammans med min mor, alltid pratat om att när mor går bort så ska min syster ha 75% av det som hon lämnar efter sig och jag ska få min laglott, dvs 25%. Detta för att min syster har ställt upp och hjälpt mor väldigt mycket de sista 20 åren. Min mor har varit fullt klar i huvudet. Nu har min mor gått bort och exakt det vi pratat om finns nedskrivet i ett testamente. För ett år sedan sålde hon sin bostadsrätt med betydande vinst (ca 1,5 milj) och nu visar det sig att hon skänkt dessa pengar till min syster (enligt min syster) och kvar till min laglott finns bara "kaffepengar". Det finns inget gåvobrev. Kan det gå till så här? Jag känner mig blåst på min laglott.

Lawline svarar

Hej!

Det som har hänt är att din syster har fått något som kallas förskott på arv, enligt Ärvdabalken 7:2, och är skyldig att avräkna detta. Detta går normalt till så att man lägger till bostadsrättens värde till din mors kvarlåtenskap och räknar ut din laglott utifrån den sammanlagda kvarlåtenskapen. Din laglott är halva arvslotten, dvs. hälften av vad du skulle varit berättigad till om din mor inte hade testamenterat. Laglotten har du rätt att få ut från det som finns kvar av kvarlåtenskapen.

Ifall den återstående kvarlåtenskapen inte räcker till för att täcka din laglott så finns det normalt enligt Ärvdabalken 6:4 ingen skyldighet att återbära förskott på arv. Däremot finns något som kallas förstärkt laglottsskydd i ÄB 7:4 ifall gåvan är att jämställa som ett testamente, dvs. är given för dödsfallets skull. Det kan vara gåvor som är givna strax före dödsfallet eller där givaren behållit nyttan av egendomen fram till dödsfallet. Kännetecknande för detta är när arvlåtaren har velat fördela sina tillgångar för att den har trott att denne snart ska gå bort. Däremot så kan gåvotagaren slippa återbära värdet av gåvan ifall det finns särskilda skäl. Detta för att motverka orimliga resultat. Dessa har i praxis bland annat omfattat en hushållerska som slapp återbära en gåva då hon länge hade arbetat för arvlåtaren och ådragit sig arbetsskador.

För att begära att din syster ska återbära gåvan till dödsboet så krävs det att du väcker talan hos domstol inom ett år från bouppteckningens avslutande. Det räcker alltså inte med att jämka testamentet som i vanliga fall.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Hoppas du har fått svar på din fråga,

Med vänlig hälsning, Emelie Synnegård

Emelie SynnegårdRådgivare