FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/01/2013

Bodelning av aktier

Hej. Min fru har byggt upp ett aktiebolag från grunden med hjälp av våra gemensamma besparingar och gemensamma lån. (ca 2 miljon kronor) Hon har arbetat i 3 år utan att ta ut lön så jag har stått för alla våra utgifter inkl. räntan under tiden. Hon har sålt 20 % av bolaget till en affärspartner (pengarna har gått in i bolaget) men hon har själv kvar 80 % av bolaget som hon hävdar är hennes egendom eftersom jag inte arbetat med bolaget. Vad gäller för aktiebolaget vid en bodelning? Jag har sagt att hon får gärna behålla bolaget eftersom jag inte har något intresse för verksaheten men jag vill ha tillbaka "mina" pengar. 1 miljon kronor + utgifterna för att försörja henne i tre år, vilket hon inte accepterar. Vi har inget äktenskapsförord eller enskillda egendommar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Personer som är gift har enligt huvudregeln så kallad giftorätt i den andres egendom. Giftorätten innebär inte att egendom ägs av makarna gemensamt, vilket är en vanlig missuppfattning. Giftorätten medför endast rätt att få ut sin del i en framtida bodelning. Undantag kan dock förekomma om egendom av någon anledning är enskild egendom. Vad som är enskild egendom framgår av Äktenskapsbalken, 7:2. Eftersom du skriver att ni inte har någon enskild egendom så är all egendom så kallat giftorättsgods, och skall delas mellan er vid en eventuell bodelning. Om det inte finns skäl för jämkning, vilket är ovanligt om äktenskapet pågått minst 5 år (i denna tid räknas också eventuell tid där makarna var sambo före äktenskapet), så skall egendomen helt enkelt delas lika. Makarna får dock först dra av alla sina skulder, så det är nettoförmögenheten som delas. Innebörden av detta är att du har rätt till hälften av värdet på din frus bolag, liksom av resten av hennes egendom. Hon har å andra sidan motsvarande rätt till hälften av din egendom. Enligt en regel i 11:7 äger den make som äger viss egendom i första hand få denna på sin lott. Det innebär alltså att din fru i och för sig har rätt att behålla aktierna, men att hon måste kompensera dig för värdet av den halva som du skulle ha erhållit i bodelningen om ni delat på hälften.  Denna skyldighet att kompensera dig uppstår bara om summan av hela bodelningen visar att hon får ut mer egendom än vad du får.

Du har alltså med all sannolikhet rätt till hälften av värdet av aktierna vid en bodelning.

Här är länk till äktenskapsbalken, som i kapitlen 7-13 innehåller bestämmelser om egendom och bodelning.

https://lagen.nu/1987:230#A1

Peter HamneboRådgivare