Gammalt förfalskat hyresavtal

Hej, Jag har köpt en tom hyresfastighet utan hyresgäster som nu är ombildar till småhusenhet sedan 01012011. När vi övertog fastigheten skrev vi i kontraktet att alla ev hyreskontakt skulle redovisas av säljaren men det fanns inga registrerade. Nu har en en fastighetsägare som ägde fastigheten 1995 förfalskat ett hyreskontakt på 25år och hävdar utebliven hyra. Hur kan man bevisa att det är falskt, alternativet hur hävdar man att det är före detta ägaren som har ansvaret för ev kontakt.

Lawline svarar

Hej, Jag är inte helt säker på vad du menar. Menar du att den tidigare fastighetsägaren har uppvisar vad denne hävdar vara ett kontrakt på att någon har hyrt delar av fastigheten? Om så är fallet bör ett anspråk väl riktas mot den som enligt hyreskontraktet är hyresgäst, inte den nya fastighetsägaren? Eller menar den tidigare fastighetsägaren att hyreskontraktet fortfarande är gällande på det sätt fastigheten fortfarande har en hyresgäst? Om så är fallet borde hyresrätten kunna förklaras förverkad om hyran inte betalats, vilket jag förstår det som att den inte har, eller så kan ni föra talan om att avtalet är ogiltigt, om att det är förfalskat, inför domstol. Jag hoppas att jag besvarat din fråga.
Lawline RådgivareRådgivare