Verkan av förskott på arv

Min bror gick i personlig konkurs och mina föräldrar sålde både sommarstuga och hus för att hjälpa honom och det rör sig minst om 500000. Jag har inga bevis och nu heter det att de investerade i företaget. Min mor är avliden och min far är sjuk. Inga pengar finns kvar utan bara skulder. Finns det något jag kan göra eftersom jag livet snuvad på ev. arv?

Lawline svarar

Jag tolkar din fråga som att din bror drev näringsverksamhet för vilken han var personligt betalningsansvarig, till exempel genom enskilda firma. Din bror gick sedan i personlig konkurs och dina föräldrar sköt därefter till minst 500 000 kr till din brors verksamhet. Enligt 6 kap ärvdabalken ska gåvor från föräldrar till sina barn anses som förskott på arv om gåvorna inte är att anse som sedvanliga eller det uttalats att gåvorna inte ska avse förskott. Den som mottagit förskott på arv i sådan utsträckning att det totala värdet uppgår till mer än personens arvslott behöver denne dock inte betala tillbaka förskottet. En investering av denne typ är sannolikt att se som gåva och därmed förskott på arv. De följder detta skulle få för dig är att det som eventuellt blir kvar i boet efter att skulder avräknats i sin helhet tillfaller dig, om det inte överstiger det gåvorna var värda. Utöver detta finns det inget du kan göra.
Lawline RådgivareRådgivare