Bevisbörda i tvistemål.

Hej! Köpte en veteranbil för nästan 11år sedan. Med bilen fick jag en massa delar som jag använt vid renoveringen. Säljaren påstår att han skulle få tillbaka vissa delar som följde med vilket jag inte har något minne av. Inget köpeavtal skrevs vid tillfället. Har inga andra handlingar från köpet,utöver kvitto på pengarna. Som jag ser det så står ord mot ord.Säljaren har nu meddelat mig om att han kommer att stämma mig inför domstol. Har numera sålt bilen för ca 3år sedan. Har säljaren någon möjlighet att få rätt?

Lawline svarar

Hej! Allmänt kan sägas att den som påstår något är också den som måste bevisa detta. Alltså måste säljaren i detta fall kunna bevisa att ni avtalade om att vissa saker skulle återlämnas för att vara framgångsrik i en tvist inför domstol. Med hänsyn till att säljaren inte tagit upp frågan på 11 år och någon skriftlig bevisning troligtvis inte finns om ni inte skrev något köpekontrakt bedömer jag det som osannolikt att dennes talan skulle bifallas. Skulle avtalet faktiskt ha det innehåll som säljaren hävdar och denne kan bevisa att så är fallet blir den troliga utgången givetvis en annan.
Lawline RådgivareRådgivare