Varumärkesöverlåtelse

Om jag ska sälja mitt AB men vill behålla endast varumärket (namnet och logotypen) i annat bolag, vad krävs det för att det ska hålla juridiskt? Räcker det med.ett papper m några korta formuleringar? Köparen är helt ok m detta så jag vill göra det innan jag överlåter bolaget.

Lawline svarar

Hej! Ett varumärke kan överlåtas i samband med att en näringsverksamhet överlåts eller, som i ditt fall, separat (6 kap 1§, Varumärkeslag (VML) 2010:1877). Är det fråga om ett gemenskapsvarumärke, det vill säga ett varumärke som är skyddat i hela EU, krävs att överlåtelseavtalet är skriftligt för att det skall vara giltigt (art 17.3 EUVmF). Vad gäller nationella varumärken finns inget sådant krav men det är ändå att rekommendera, särskilt av bevisskäl. En förvärvare av ett gemenskapsvarumärke måste även registrera detta hos OHIM (Office for Harmonization in the Internal Market) för att kunna göra varumärkesrätten gällande mot tredje man ( art 17.6 och 23 EUVmF). Emellertid ställs inte heller något sådant krav upp för nationella varumärken, dock är även detta att rekommendera då den som är antecknad som innehavare i registret presumeras vara innehavare av varumärket vid en eventuell tvist (6 kap 2-3§§ VML). En annan aspekt är hur Du uppnår sakrättsligt skydd för ditt förvärv, det vill säga hur Du uppnår skydd mot krav från överlåtarens borgenärer (fordringsägare). Vid transaktioner som rör materiella ting såsom bilar och båtar brukar en besittningsövergång agera som det sakrättsliga momentet. Ett varumärke är emellertid en immateriell rättighet och det finns inget fysiskt föremål som kan skifta besittning i samma bemärkelse. Det råder stor osäkerhet kring vad som gäller som sakrättsligt moment för immaterialrätter, emellertid verkar den förhärskande åsikten vara att förvärvaren får sakrättsligt skydd redan genom avtalet. (se bland annat: Håstad, T, Sakrätt avseende lös egendom, 6 uppl 1996 s 266 och NJA 2010 s 617) Mitt råd är således att Du utformar ett skriftligt överlåtelseavtal mellan ditt AB och ditt nya bolag, främst för bevisändamål, och att Du även ser till att registrera överlåtelsen hos Patent och Registreringsverket. Varumärkeslag: https://lagen.nu/2010:1877 EUVmF: http://europa.eu/legislation_summaries/other/l26022a_sv.htm NJA 2010 s 617: https://lagen.nu/dom/nja/2010s617 PRV registrering: http://www.prv.se/sv/Varumarke/Nar-du-har-ett-varumarke/Overlata-licensiera-pantsatta/Overlata/ MvH
Christoffer TreutigerRådgivare