FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/12/2012

Barnets rätt till egendom?

Vilken rätt har barn att få tillgång till sina personliga ägodelar (leksaker, kläder, böcker, kort etc) hos en förälder (B) som barnen inte längre vistas hos? Barnen vill pga en del händelser som anmälts t soc, inte träffa förälder B. Utredningen där är klar och barnen bor nu stadigvarande hos förälder A. Det finns en äldre dom i ärendet om gemensam vårdnad och ett visst umgänge. Umgänget med förälder B har upphört sedan ett antal månader tillbaka med hänsyn till barnens bästa. Vilken rätt har barnen att få sina saker utan att behöva träffa förälder B? Räknas barnens saker (och innestående/uppsparing på diverse konton, dock i förälder Bs namn) som deras eller tillhör det förälder B? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du har vänt dig till lawline. Jag utgår från att barnet i fråga är under 18 år och därmed omyndig. Barnet får således enligt huvudregeln i 9 kap. 1 § Föräldrabalken (FB) inte själv råda över sin egendom. Rätten att förvalta dennes egendomen tillkommer istället förmyndarna, dvs. dig och fadern om ni har gemensam vårdnad, se 10 kap 2 § FB. För barn som står under vårdnad av endast den ene av sina föräldrar är denne ensam förmyndare. Du har alltså också rätt att tycka till kring förvaltningen av ditt barns egendom. Skulle du och fadern inte kunna komma överens i ärendet skall en utomstående lösa tvisten, se 12 kap FB. Fadern är alltså om han har vårdnad om dottern, hennes förmyndare. Därav följer även rätten att förvalta barnets egendom då denne är omyndig, även om egendomen varit en gåva. I och med att du också är barnets förmyndare har även du något att säga till om i ärendet. Kan ni inte komma överrens bör ni kontakta er lokala överförmyndare. Länk: https://lagen.nu/1949:381 (Föräldrabalken) Med vänlig hälsning
Josefin AjemarkRådgivare