Rätt till laglott

Hej, skulle idag skriva under att min far och hans sambo ska sitta i orubbat bo vid den enas bortgång, dom är inte gifta pga hennes änkeförsäkring antar jag, Nu är det så att dom skrivit in i avtalet att om jag eller ngn av barnen missbrukar ska detta barn endast få rätt till 25% av arvslotten? jag har väl rätt till hälften av arvslotten alltså min laglott? i samband med att min far går bort, om min far går bort först ärver väl jag enligt lag min laglott om jag inte vill vänta på att även hon går bort för att då få ut min arvslott? det kan väl inte vara rimligt att någon utomstående ska avgöra ifall jag eller någon av mina syskon dricker förmycket, öl o sprit är ju lagligt, Mvh Magnus

Lawline svarar

Hej Magnus! Möjligheten att testamentera bort kvarlåtenskapen inskränks av att bröstarvingar alltid har rätt att få sin laglott, dvs. hälften av den arvslott de skulle fått om det inte hade funnits ett testamente. Regler om laglott finner du i Ärvdabalkens 7 kapitel (se http://lagen.nu/1958:637#K7 ). Andra hälften av kvarlåtenskapen kan den som har bröstarvingar bestämma över i ett testamente. Det går att testamentara med förbehåll, men du och dina syskon har alltid rätt till er laglott, dvs. hälften av arvslotten. Har en förälder testamenterat bort sina tillgångar till någon annan än sina barn, kan barnen begära jämkning av testamentet för att skydda sin laglott. Lycka till,
Lisa SennerbyRådgivare