Vad ingår i sambons lott?

Min mor har nu gått bort och hon har testamenterat sin resterande kvarlåtenskap till 50% med full äganderätt till mig. Resterande hälften 50% med fri förfoganderätt skall gå till sambon och i testamentslotten skall inga bostadsrätten. • Är det då så att vi skall dela 50/50 på allt, eller är det bara bostaden som ingår i sambons lott? Det finns tillgångar i form av ett bostadsvärde på ca. 4 miljoner och kontanter på 2 och skulder mm på ca 1 miljon, det återsår då 5 miljoner i värde ungefär från min mors tillgångar. • Skall även sambons tillgångar tas upp och beräknas vid delning av arvet, eller är det bara min mors tillgångar som beräknas och delas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Till att börja med skall sambons tillgångar inte beräknas vid delning av arvet utan endast din mors tillgångar. Om bostaden är köpts för deras gemensamma bruk skall värdet av den delas på hälften vid din mors bortgång enligt 3 § Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). Detta innebär att halva värdet fördelas till sambon och halva värdet till kvarlåtenskapen. Ni skall dela 50/50 på hela kvarlåtenskapen. I kvarlåtenskapen ingår både bostaden och övriga tillgångar. Din mor har 5 miljoner kr i tillgångar som nu är hennes kvarlåtenskap. Eftersom din mor har testamenterat bort bostadsträtten skall vi räkna bort halva värdet av denna för att få ut kvarlåtenskapen. Kvarlåtenskapen är i detta fall 3 miljoner kronor, som du och din mors sambo skall dela på. Lycka till,
Lisa SennerbyRådgivare