FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/12/2012

Umgängesrätt

Hej. Jag och mitt ex separerade för ca 1,5 år sedan och har sedan dess haft delad vårdnad om vår, nu 3-åriga dotter. Mamman är boendeförälder och jag umgängesförälder, men vi tillämpar en sorts växelvis boende. Redan i samband med separationen möttes vi i ett sammarbetssamtal och kom då skriftligen överens om att dottern skulle bo hos mamman i veckorna, och hos mig på helgerna. Detta har fungerat mycket bra sedan dess. Jag jobbar ca 50 mil bort, men har dubbelt boende och veckopendlar för att kunna träffa min dotter varje helg. Nu ska mamman byta jobb, med nya arbestider (kontorstider). Detta innebär att hon inte har en hel ledig dag med dottern och hon vill då att jag ger upp varannan helg åt henne. Jag har sagt blankt nej åt detta och kommit med flera olika alternativa lösningar, som hon inte nappat på. Nu har vi pånytt haft ett sammarbetssamtal om detta utan resultat, och mamman hotar med att dra det hela inför tingsrätt. Vad är sannolikheten att tingsrätten tar upp detta? Vilka möjligheter har mamman att driva igenom sitt förslag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om umgänge mellan förälder och barn regleras i Föräldrabalken (FB) kapitel 6. Enligt FB kapitel 6 § 15 skall barnet ha rätt till umgänge med föräldern som det inte bor med. Att barnets behov av umgänge med en förälder tillgodoses är föräldrarna gemensamt ansvariga för. När det kommer till frågan om umgänge är det "barnets bästa" som är avgörande, FB kapitel 6 § 2. Ni hade gemensamt kommit fram till ett umgänge och dessutom skrivit ett avtal om det. Det verkar inte heller som att du som pappa inte försökt att ta ditt ansvar till ert barns behov av umgänge med dig. Även barnets mamma har ansvar att försöka lösa detta umgänge på bästa sätt. Värt att nämna är också att det är socialnämndens ansvar att se till att umgänget ska fungera enligt avtalet (FB 6 kapitel § 17a). Vilka sannolikheter som finns och vilka möjligheter som mamman har att driva igenom sitt förslag är mycket svåra att svara på. Jag rekommenderar att du tar kontakt med en advokat, om ni inte själva lyckas komma fram till en rimlig lösning.
Lawline RådgivareRådgivare