FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/12/2012

Vårdnadstvist avgörs med utgångspunkt i barnens bästa

Hur stor chans har jag att få ensam vårdnad av mina barn 5 och 7 år om de blivit slagan av deras pappa, även om han inte blivit dömd för det? Hur mycket lyssnar tingsrätten till de barn i denna åldern om deras önskan?

Lawline svarar

Hej, Det är barnens bästa som ligger till grund för bedömningen av beslut angående vem/vilka som ska ha vårdnaden om barnen. Av föräldrabalken 6 kap 2a§ framgår det att vid bedömningen av barnens bästa ska bland annat risken för våld vägas in. När det framkommer uppgifter om att våld kan förekomma sker en prövning av detta genom en riskbedömning. Att det finns en tidigare dom är dock inget krav för att det ska bedömas finnas risk för våld. Det är viktigt att komma ihåg att den här bedömningen sker från fall till fall med beaktande av omständigheterna som finns och det är därför svårt för mig att svara på hur utfallet av en riskbedömning skulle bli i ert fall. I samma § står det även att det ska fästas avseende vid barnens behov av en nära relation till båda föräldrarna. Vidare anges det att tingsrätten har en skyldighet att beakta barnets vilja med hänsyn till barnets ålder och mognad. Dina barn är små och därför kommer deras vilja beaktas i mindre mån än äldre och mognare barn. Hoppas du fått svar på dina frågor. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare