FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/12/2012

Umgängesrätt när ena föräldern bor i annan stad

Hej ja har delad vårdnad med min före detta o flyttat 20 mil från dom kan mamman eller familjerätten tvinga mig att flytta tillbaka som krav på att ja skall få träffa mitt barn

Lawline svarar

Hej, Med delad vårdnad utgår jag från att du menar att ni har gemensam vårdnad vilket innebär att ni tillsammans ska fatta beslut som rör barnet. Tanken bakom delad vårdnad är att föräldrarna ska kunna fatta gemensamma beslut men om det inte går att komma överens är det slutligen domstolen som avgör. Till grund för domstolens beslut ligger barnets bästa. Eftersom ni har gemensam vårdnad får du inte flytta till en annan stad och ta med barnet om ni inte är överens om det. Det kan ju vara problematiskt för barnet att t ex. bo växelvis hos er båda eftersom det blir problem med vart barnet ska gå i skolan och så vidare. Detta innebär dock inte att du kan hindras från att träffa ditt barn bara för att du bor i en annan stad. Utgångspunkten är att barnets bästa är att ha umgänge med båda sina föräldrar och det ändras inte bara av den anledningen att en förälder flyttar till en annan stad. Hoppas du fått svar på din fråga. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare