Problem med element i bostadsrätt

Hej, Vi har köpt en nybyggd bostadsrätt dock stod den tom i två år innan vi flyttade in. Ingen har bott här tidigare. Efter några veckor märkte vi att värmen var dålig i lägenheten. Och ganska snabbt konstaterade vi att vissa av elementen inte blev särskilt varma. Vi kontaktade styrelsen som anlitade ett bolag som höjde trycket på värmepannan i huset så att värmen i vår lägenhet ökade. Trots detta var det fortfarande väldigt svag effekt på samma element vilket gör att temperaturen skiljer sig i de respektive rummen. Vi har påpekat detta för styrelsen men de hänvisar hela tiden till att vi har tillräcklig inomhustemperatur. Nu undrar vi, har vi rätt att kräva att styrelsen åtgärdar dessa element? Eller ska vi ända oss till säljaren om ev dolt fel? Vi är ju oroliga för att om man säljer lägenheten vidare så kanske nästa boende också undrar över varför vissa element inte fungerar och blir det då vårt ansvar att bekosta en eventuell reparation? Med vänlig hälsning, Anna

Lawline svarar

Hej Anna och tack för din fråga! Jag kommer besvara din fråga utifrån bostadsrättslagen, (https://lagen.nu/1991%3A614) men du kan även kolla vad stadgarna i din förening föreskriver. Enligt 7 kap. 12 § ansvarar du som bostadsrättsinnehavaren för att hålla lägenheten i gott skick, däremot är värme, avlopp, el och vatten föreningens ansvar om föreningen har försett lägenheten med dessa installationer. Det åligger alltså föreningen att ansvara för dessa och att de hålls i bra skick, 7 kap. 4§. Jag tycker att ni ska kontakta styrelsen igen och försöka få dem att hjälpa er åtgärda problemet, enligt rekommendationer från socialstyrelsen ska det inte behöva vara kallare än 18°. Om föreningen brister i sitt åtagande får bostadsrättsinnehavaren på föreningens bekostnad enligt 7 kap. 2 § BRL åtgärda felet. Det kan dock inte vara helt enkelt att återfå det utbetalade beloppet och då skulle jag råda dig ytterligare kontakt med en jurist. Detta skulle vara en sista utväg men förhoppningsvis kan ni komma överens. (Om ni inte kommer överens kan du ansöka om tillstånd av styrelsen att själv åtgärda problemet, detta innebär dock att du själv bekostar reparationen.) Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare