FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/12/2012

Anspråk efter bodelning?

Jag skilde mig för över ett år sedan. Vi gjorde bodelning och jag skrev över vår bostadsrätt till min nu fd och fick en vad jag trodde då rimlig summa för min del. Idag har min fd nu sålt lägenheten och gjort en stor vinst,långt över det jag fick betalat tll mig för ett år sedan. Jag har tänkt att jag inte alls har någon rätt till vinsten då bodelningen är klar, men en kollega påstod att jag ändå kan ha rätt till hälften av vinsten. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Vid skilsmässa, delar man lika på all egendom som utgör giftorättsgods. Vid äktenskapsskillnad utför man en bodelning, denna görs genom att man först räknar ihop en makes samlade tillgångar och sen drar av dennes skulder från dessa. Efter det räknar man ihop summorna och delar sedan lika. (Vanligen tas tillgångarna upp till aktuellt marknadsvärde.) Eftersom bodelningen redan är klar och att lägenheten numera står på din fd frun innebär att du är inte är berättigad att ta del av vinsten. Så länge ni gjort en skriftlig bodelning efter er skilsmässa ser jag ingen möjlighet för dig att göra några anspråk på vinsten av lägenheten. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare