FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/12/2012

Barns rätt att råda över sin egendom

Hej. Jag är 17år och bor hos min mamma på heltid, har flyttat från min pappa för några år sedan för jag inte trivdes. Båda är vårdnadshavare för mig men eftersom jag bor hos min mamma och fortfarande har saker kvar att hämta från min pappa, så min fråga lyder; har jag rätt till att ta alla mina saker där i från, så som kläder, bilder och allt annat? Och även fast han säger nej, så borde jag väl ändå på något sätt kunna få alla mina saker eftersom dom ändå tillhör mig även fast han köpt dom åt mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Enligt 9 kap. 1 § Föräldrabalken så får den som är under arton år inte själv råda över sin egendom (se https://lagen.nu/1949:381). Att "råda över sin egendom" inbegriper både faktiskt vårdnad av egendomen och rätten att förfoga rättligt över egendomen. Det finns dock vissa undantag till denna regel. En person som fyllt 16 år får själv råda över egendom som denne förvärvat genom eget arbete. Om du har fått egendomen i gåva så har du även rätt att förfoga över den om gåvan givits med förbehåll att du ska ha rätt att förfoga över egendomen. Rör det sig alltså saker som du själv köpt med pengar som du tjänat eller fått i gåva med förbehålla att du ska ha rätten att förfoga över egendomen har du rätt att råda över dessa saker. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare