FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/12/2012

Handräckning vid ej uppfyllt bodelningsavtal

Efter det att min fru och jag skildes skrev vi ett avtal hur våra tillgångar skulle fördelas. Min fd fru har ej gjort vad vi kom överens om. Det har nu gått mer än 2 år. Är avtalet fortfarande giltligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det avtal som ni har upprättat er emellan är ett så kallat bodelningsavtal och ska enligt formkraven i 9 kap. 5 § äktenskapsbalken (ÄktB) vara en handling som förrättats gemensamt av makarna och innehåller bådas underskrift. Uppfyller avtalet dessa formkrav är det ett giltigt bodelningsavtal. Ett sådant får lämnas in för registrering hos Skatteverket enligt 13 kap. 6 § ÄktB men det är inget tvång. Har avtalet upprättats på rätt sätt är det gällande mellan er, trots att det har gått en tid om två år. För att få ut den egendom som är din enligt bodelningsavtalet har du möjlighet att vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om ”vanlig handräckning”. På så sätt kan du se till att avtalet verkställs och att part uppfyller sin plikt i enlighet med avtalet. Vänligen,
Matilda KarlssonRådgivare