FrågaPROCESSRÄTTDomstol20/12/2012

Måste ansökan om enskild vårdnad göras separat under en pågående brottmålsprocess?

Hej! I somras blev jag tilldömd boendet och pappan fick umgängesrätt varannan helg, detta efter att skolan anmält honom för misshandel av vår dotter och jag stämde honom. Nu är han polisanmäld för att ha misshandlat igen och är skäligen misstänkt för grov fridskränkning. Nu tycker socialen, samt annan myndighet att jag bör stämma honom på vårdnadenigen, men går det inte hand i hand med det ev åtal som kan komma, om han blir dömd, ser man inte till vårdnaden då också, eller ska jag behöva stämma honom Igen, mitt i allt detta för att få ensam vårdnad?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga till Lawline! Jag uppfattar din fråga så att misshandel och fridskränkning avser brott begånget mot er dotter. Detta är åtal som åklagaren kommer föra mot gärningsmannen i en brottsmålsprocess. Vårdnadsfrågan hör till tvistemålsprocessen och är inte en fråga som åklagaren tar hand om. Att den ene föräldern blir tilldömd ett straff för ett brott mot barnet innebär inte per automatik att vårdnaden övergår till den andre föräldern. Ensam vårdnad har dock ansetts mest lämpligt när motsättningarna mellan parterna är djupgående eller den ene föräldern utövat våld mot barnet. Är det så att du vill begära ensam vårdnad måste detta alltså ske genom ansökan om stämning. Jag råder dig därför att ta kontakt med en advokat om dina utsikter att få ensam vårdnad om dottern. Vänligen,
Amanda RasmussonRådgivare