FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/12/2012

Egendom inom äktenskap och äganderätt efter bodelning

Om man har ärvt mark, skog och fastighet innan giftermål och sen skiljer sig, inga papper skrivna, har då den andra lika del vid försäljning?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. För makes egendom gäller att den är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). Vad som avses med enskild egendom stadgas i 7 kap. 2 § ÄktB. Där nämns bland annat att enskild egendom är egendom som med anledning av ett äktenskapsförord är enskild, egendom som make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med villkor om att den ska vara mottagarens enskilda, egendom som make har erhållit genom testamente med villkor om att den skall vara mottagarens enskilda eller egendom som make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda. I ert fall gäller således att egendomen är att se som giftorättsgods om något villkor om enskild egendom inte funnits vid överlåtelsen i samband med arvet. Vid en eventuell äktenskapsskillnad gäller att en bodelning ska göras där makarna delar upp egendomen mellan sig, 9 kap. 1 § ÄktB. Vid bodelning beräknas vardera makes tillgångar och därefter dras skulder av innan giftorättsgodset fördelas lika mellan makarna, 11 kap. 1- 3 § § ÄktB. Observera dock att makarna har avtalsfrihet och kan avtala om annat än vad som står i lag. Den make som får egendomen i fråga (här: mark, skog och fastighet) på sin lott, när egendomen ska fördelas så att andelarna täcks, är ägare till den efter att bodelning gjorts och blir därmed ensam om att få ut vinsten från en eventuell försäljning. Vem egendomen tillfaller vid lottläggning beror på hur egendomsförhållandena ser ut i övrigt samt makarnas önskemål och kan därmed inte besvaras här. Länk till äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230 Vänligen,
Matilda KarlssonRådgivare