FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/12/2012

Hämtning av barnet före och efter umgänget

Hej. Min sambo och hennes ex kommer inte överens gällande hämtning och lämning av deras son, sonen är snart 4 år och min sambos ex tycker att vi ska hämta och lämna! Vi tycker att han hämtar när han skall ha honom och vi hämtar tillbaka honom efter helgen (pappan har honom varannan helg) finns det någon grundregel i detta? Bägge parter har flyttat från den stad de ursprungligen bodde i när de var tillsammans.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns inga lagregler som bestämmer hur hämtning av ett barn ska gå till eller vem som ska göra det. Det finns däremot generella regler om umgänge i Föräldrabalken (FB) 6 kap, se https://lagen.nu/1949:381. I första hand så är det upp till föräldrarna själva att komma överrens om detaljerna kring umgänget och båda föräldrarna har ett gemensamt ansvar att se till att barnet får det umgänge med båda föräldrarna som det behöver (FB 6 kap 15§). Ni bör alltså i första hand försöka komma överrens med pappan på ett personligt plan och ta det beslut som är bäst för barnet. För mig låter det rimligt att ni delar upp resorna på det sätt som du föreslår men jag vet ju inte heller vad anledningen är till att pappan inte vill hämta. I den mån ni inte kan komma överrens på ett mer personligt och inofficiellt plan så finns det möjlighet att få hjälp av socialnämnden att skriva ett rättsligt bindande avtal om hur detaljerna i umgänget ska gå till (FB 6 kap 17a§). I sista hand så kan beslut också fattas av domstol men förhoppningsvis ska det inte behöva gå så långt. Försök att resonera med pappan och tänk på att det är vad som är bäst för barnet som är relevant, inte vad som är bekvämast för er och pappan. Det är viktigt att föräldrar kan samarbeta i frågor som rör barnet utan att blanda in personliga konflikter så ansträng er för att komma överrens och kompromissa, återigen det är barnets bästa som är viktigt. Om ni verkligen inte kan komma överrens så får ni kontakta socialnämnden och be om hjälp. Med vänliga hälsningar
Pierre OlssonRådgivare