Styrelsen i Brf vill omvandla förrådsutrymmet till garage - rätt till ersättning?

Hej, jag bor sedan ca tjugo år tillbaka i en bostadsrätt. När jag köpte bostadsrätten ingick ett källarförråd. För ca femton år sedan fick jag ytterligare ett källarförråd genom att dåvarande garaget i sin helhet omvandlandes till förråd. Det hör numera två förråd till samtliga bostadsrätter i föreningen. Jag har dokument som stödjer att det hör två källarförråd till min bostadsrätt. Nu vill styrelsen åter omvandla delar av förrådsutrymmet till garage. Antalet garageplatser kommer att vara mycket färre än antalet medlemslägenheter. Ombyggnationen kommer att leda till att ett antal förråd kommer att tas bort och en del medlemmar kommer att förlora ett av sina förråd. Efter ombyggnationen kommer vissa bostadsrätter ha två förråd medan andra bara kommer ha ett. Har styrelsen rätt att ta ifrån medlemmar deras förråd utan att kompensera dem ekonomiskt? Blir situationen annorlunda om styrelsen tar bort ännu fler förråd så att samtliga medlemslägenheter bara har ett förråd var? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej Birgitta och tack för din fråga! Enligt bostadsrättslagen 9 kap. 15 § skall beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna. Vidare enligt 16 § 2 st. p 2 skall samtliga bostadsrättshavare som berörs av ändringen ha gått med på beslutet. Om enighet inte uppnås, blir beslutet ändå giltigt om minst två tredjedelar av de berörda bostadsrättshavarna har gått med på beslutet och det dessutom har godkänts av hyresnämnden. Det du kan göra för att få kompensation för ändringen är att väcka talan om ersättning hos mark- och miljödomstolen, se bostadsrättslagen 9 kap. 18 § (https://lagen.nu/1991:614). Lycka till! Med vänlig hälsning,
Lisa SennerbyRådgivare