TVÅNGSAVGIFT FÖR MISSAD STÄDDAG

Hej Min BRF har tagit ut en avgift för att jag ej medverkat på en städdag. Har dom rätt att göra det? Vad jag vet får inte en BRF göra det.

Lawline svarar

Hej, Bostadsrättsföreningar får inte ta ut uppgifter av medlemmar som inte deltar i städdagar. Av Bostadsrättslagen 7:14 framgår de avgifter som en bostadsrättsförening får ta ut av sina medlemmar. De är följande: - Insats - Årsavgift - Upplåtelseavgift - Överlåtelseavgift - Pantsättningsavgift För saker som föreningen inte enligt lag är skyldiga att tillhandahålla finns inga hinder att ta ut en extra avgift. Städdagar faller dock under bostadsrättslagen 7:4 enligt vilken föreningen är "skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick". Eftersom detta är en lagstadgad skyldighet för föreningen så får den inte ta ut en avgift av medlemmar som inte deltar på städdagen. Jag hoppas att det besvarar din fråga. Hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor. Bostadsrättslagens (och dess 7 kap.) finner du här: https://lagen.nu/1991:614#K7 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare