FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/12/2012

Vunnit auktion men vill bryta avtalet.

Hej! Jag har vunnit en budgivning på tradera. av personliga själ så kan jag nu inte betala denna. Har jag rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej, Att du vunnit budgivningen innebär att du ingått ett avtal med säljaren om att köpa varan. Det framgår inte av frågan men jag utgår från att både du och säljaren är privatpersoner och då blir köplagen tillämplig. Betalningssvårigheter är inte ett skäl för att köparen ska få häva köpet. Om du inte betalar kan säljaren däremot ha rätt att häva köpet enligt köplagen 54 §. Eftersom ni har ett avtal har säljaren även rätt att kräva att du ska betala enligt köplagen 52 §. Om betalning inte erläggs kan säljaren dra detta till t ex. kronofogden vilket ofta är en omständlig och dyr process speciellt om det rör sig om små summor. Därför rekommenderar jag dig att kontakta säljaren och förklara att du av personliga skäl inte kan betala och förhoppningsvis går denne med på att bryta avtalet och sälja till någon annan istället. Köplagen hittar du här: https://lagen.nu/1990:931 Hoppas du fått svar på din fråga. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare