FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/12/2012

Lagrådsremiss angående bokföringsbrott

Efter SOU 2009:46 har nu regeringen lagt följande lagrådsremiss: http://regeringen.se/sb/d/16623/a/204747 Går det att tolka ladgrådsremissen som förmildrande så att inte sent inlämnad årsredovisning ger bokföringsbrott av normalgraden? Kan jag få det till ringa bokföringbrott? Vilka grunder/delar ska jag åberopa i så fall och hur? Jag har lämnat in årsredovisningen 6-7 månader sent, dömd i Tingsrätten till Bokföringsbrott av normalgraden, inga andra fel i bokföringen. Dock var även året efter sent (har ansetts ursäktligt i förundersökningen och ej med i åtalet). Snälla hjälp mig!

Lawline svarar

Lagrådsremissen föreslår att åtalsreglerna ska ändras vid ringa bokföringsbrott. Regeringen vill att det ska krävas särskilda skäl för att det ska leda till åtal. I praktiken innebär det att färre brott åtalas. Det ska dock tilläggas att förslaget inte har blivit lag ännu. Det är alltså än så länge bara ett förslag. Den ska inte tolkas så att för sent lämnade årsredovisningar inte ska vara bokföringsbrott av normalgraden, som tidigare påpekats så påverkar det endast hur många brott av ringa grad som går till åtal. Bedömningen som sker när domstolen ska bestämma hur allvarligt brottet är, är något helt annat.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare